Skip to main content

Bharata's Rasa Theory

 (e-Content developed by Prof (Dr) N A Jarandikar)

Introduction

The Rasa Theory is the foundation of Indian literary and aesthetic criticism. It was first explained by Bharata in his famous Sanskrit text, the Nāṭyaśāstra (between 200 BCE and 200 CE). This theory explains how drama, poetry, dance, and other forms of art create an emotional experience for the audience.

Meaning of Rasa

The word ‘rasa’ literally means juice, flavour, or essence. In art, rasa means the emotional essence or flavour experienced by the audience. Just as food is enjoyed for its taste, literature and drama are enjoyed for their rasa. The actor/poet presents emotions (bhavas), and when the audience emotionally responds to them, rasa is produced.

Bhava and Rasa

Bharata explains that bhava (emotion shown by the actor) is the cause, and rasa (emotion experienced by the audience) is the effect.

For example: On stage when a character weeps, it is termed as ‘bhava’. And after watching this when the audience feels sadness, it is termed as the karuna rasa.

The Rasas

According to Bharata, there are eight rasas:

  1. Shringar rasa: produced by love.

  2. Hasya rasa: produced by laughter.

  3. Raudra rasa:  produced by anger.

  4. Karuṇa rasa:  produced by ‘shok’ or grief.

  5. Vira rasa: produced by energy.

  6. Bhayanaka rasa: produced by bhaya or fear.

  7. Bibhatsa rasa: produced by disgust.

  8. Adbhuta rasa: produced by surprise and astonishment.

Later, Kashmiri philosopher Abhinavagupta added the ninth rasa:

9. Shanta rasa: produced by equilibrium, and detachment.

Importance of Rasa Theory

  1. The rasa theory explains the goal of art which is not just storytelling, but creating emotional experience.

  2. The rasa theory has universal emotional appeal. The emotions shown on stage are transformed into universal feelings. For example, the personal grief becomes karuṇa rasa for all.

  3. Influence on Indian arts – Rasa Theory shaped drama, poetry, dance, music, sculpture, and even modern cinema.

  4. Rasa theory is an Indian concept of aesthetic experience.The Western theories focus on ‘imitation' whereas Indian thought focuses on emotional experience.

Conclusion

The Rasa Theory highlights that the true success of art lies in awakening rasa in the audience. By evoking joy, sorrow, wonder, fear, or peace, literature and performance connect individuals to universal human emotions. This makes Bharata’s Rasa Theory one of the most enduring and influential contributions to world aesthetics.


Comments

Popular posts from this blog

Internal Evaluation_Winter Semester_2024-25

  Winter Semester Internal Evaluation 2024-25 Dept. of English सूचना : १.         सर्व विद्यार्थ्यांनी आपले अंतर्गत मूल्यमापनाचे काम दि. ०४ ऑक्टोबर ते १० ऑक्टोबर २०२४ यादरम्यान पूर्ण करायचे आहे. यानंतर कोणाचेही होम असाइनमेंट/सेमिनार/ग्रुप अॅक्टिव्हिटी स्वीकारली/घेतली जाणार नाही, याची कृपया नोंद घ्यावी. २.         होम असाइनमेंट/सेमिनार यासाठी महाविद्यालयाने उपलब्ध करून दिलेल्या वह्यांचाच वापर करावा. सदर वह्या महाविद्यालयाच्या कार्यालयामध्ये उपलब्ध आहेत. ३.           बीए/बीकॉम भाग दोनच्या विद्यार्थ्यांनी ग्रुप अॅक्टिव्हिटीसाठी खालील नंबरवर संपर्क साधावा. बीए भाग दोन :  English (Compulsory): 9975669140 बीए भाग दोन :  English (Optional): 9890355376 बी कॉम भाग दोन :  English: 9766188306 Class: BA I                            1.   Subject: English (AEC)    ...

Serpent Lover

  (e-content developed by Prof. (Dr) N A Jarandikar) The Serpent Lover                                               -     A. K. Ramanujan ए. के. रामानुजन हे इंग्रजीतून लेखन करणारे एक महत्त्वाचे भारतीय लेखक आहेत. त्यांची ओळख ही मुख्यत्वे एक कवी म्हणून आहे. भारतीय लोककथांमध्ये त्यांना विशेष रुची होती. आयुष्यातील कित्येक वर्षे त्यांनी भारतीय , विशेषतः कन्नड लोककथा गोळा करण्यामध्ये व्यतीत केली आहेत. प्रस्तुतची कथा ‘ The Serpent Lover ’ ही अशीच एक कन्नड लोककथा आहे. ही कथा त्यांच्या ‘ A Flowering Tree’ या पुस्तकातून घेण्यात आलेली आहे. कामाक्षी नावाची एक तरुण स्त्री या कथेची नायिका आहे. कामाक्षीचे एका तरूणाबरोबर लग्न झाले आहे. पण हा तरुण बाहेरख्याली असून त्याचे अन्य एका स्त्रीसोबत (concubine— विवाहबाह्य संबंध असणारी स्त्री) ) संबंध आहेत. कामाक्षीला याची कल्पना आहे. एक दिवस आपला नवरा आपल्याकडे परत येईल , या आशेवर ती जगत आहे. अशीच २-३ वर्षे गेल्यानंतर , ...

Model Millionaire

  (e-content developed by Prof (Dr) N A Jarandikar) ‘ The Model Millionaire’ ‘द मॉडेल मिलियनेअर’ (‘ The Model Millionaire’ /आदर्श लखपती) ही कथा ऑस्कर वाइल्ड (Oscar Wilde) या लेखकाने लिहिलेली आहे. कोणताही हेतू न बाळगता चांगल्या मनाने केलेली मदत ही अनमोल कशी असते, याविषयीची ही गोष्ट आहे. या गोष्टीमध्ये पुढील पात्रे आहेत : १.        ह्युई अर्सकाईन ( Hughie Erskine): हा या कथेचा नायक आहे. २.        अॅलन ट्रेव्हर ( Alan Trevor ) : हा एक चित्रकार आणि ह्युईचा मित्र आहे. ३.        बॅरन हाऊजबर्ग ( Baron Hausberg ) : हा अॅलन ट्रेव्हरसाठी मॉडेल म्हणून काम करतो आहे. ४.        लॉरा मेर्टन ( Laura Merton ): ही ह्युईची प्रेयसी आहे. ही कथा लंडन शहरामध्ये घडते. ह्युई अर्सकाईन हा एक तरुण आणि रुबाबदार युवक आहे. त्याचे वर्णन पुढीलप्रमाणे केलेले आहे : 1. wonderfully good looking; 2. crisp brown hair; 3. clear-cut profile; 4. grey eyes. त्याच्या वडलांनी त्यांच्या पश्चात आ...